Honlap Segédlet

minta honlap

Semmelweis Egyetem – Semmelweis Scholar

Nyelvi verziók

A honlapunkat több nyelven is elérhetővé tehetjük az olvasók számára. Ehhez be kell kapcsolnunk a Polylang bővítményt (Vezérlőpult > Bővítményekre kattintva legörgetve kikeressük az abc sorrendben felsorolt bővítmények közül a Polylang-ot és a Bekapcsol linkre kattintunk). Figyelem! Ha bekapcsoljuk a nyelvi bővítményt, akkor a beállításokat meg kell tenni (különösen a magyar, mint elsődleges nyelv megadása, majd a magyar nyelvű menü, mint elsődleges menüsor beállítása), nem lehet félbehagyni, különben a honlapunk nem lesz (jól) elérhető!

A bővítmény bekapcsolása után az oldal újratöltődik. Ha a sorban ismét legörgetünk a Polylang bővítményhez, akkor megjelennek a bővítmény neve alatt a Beállítások | Kikapcsol linkek. A beállítások linkre kattintva a bővítmény kezelőfelületét érjük el. Ez a későbbiekben a Vezérlőpult > Beállítások > Nyelvek alatt is elérhető, illetve a honlap felső szerkesztő csíkjában is megjelenik a  Nyelveket kapcsoló link.

nyelvek_01_jav

A beállításokat “fülekbe” csoportosítva tudjuk kezelni (Nyelvek, Szöveg fordítások, Beállítások). Alapként a Nyelvek fülre érkezünk, ahol a Magyar nyelv többnyire már alapbeállításként szerepel (ha mégsem, akkor először azt vegyük fel a listára és a sorrendje legyen 0).

Az “Új nyelv hozzáadása” eljárás során először a lenyíló menüpontból ki kell választani a nyelvet. A bővítmény néhány beállítást automatikusan megad – ha véletlenül nem töltené ki, akkor a fenti kép mintája alapján tegyük azt meg. Adjuk meg az új nyelv sorrendjét (a nulladik mindig a magyar legyen, utána tetszőlegesen a további nyelveket állítsuk be). Majd kattintsunk az “Új nyelv hozzáadása” gombra, ezzel mentjük a nyelvet. Ezután a honlapunkon megtekintés nézetben az oldalsávban megjelenik az adott nyelvek zászlóikonja (ha van hozzá beállított tartalom).

Az oldal alapvető adatainak fordításai: 

“Szöveg fordítások” fülre kattintva megadjuk, hogy az általunk választott nyelveken a honlap címét (azaz a nevünket), az egyetem és az egység megnevezését, a dátum és idő formátumot, illetve értelemszerűen a widget(ek) fordítását, ha vannak.

Beállítások:

A Beállítások fülre kattintva az alapértelmezett nyelvnél válasszuk ki a magyart. Jelöljük, hogy a  már feltöltött tartalmak kapják meg automatikusan az alapértelmezett nyelv (azaz a magyar) kategóriáját. A beállításokat elolvasva értelemszerűen tudunk dönteni, hogy mit találunk jónak és mentsük a módosításokat. A “médiák fordítását” hagyjuk üresen (csak akkor kapcsoljuk be, ha több nyelven különböző képfeliratokat akarunk használni egyazon képhez, ebben az esetben azonban minden egyes képnek (a korábban feltöltötteknek is) be kell állítani a nyelvét, különben nem fognak megjelenítődni!).

Tartalmakhoz a nyelv megadása:

Most kattintsunk a Vezérlőpulton az Oldalak > Összes oldal menüpontra. Itt már látható, hogy a tartalmak felsorolásánál megjelentek a nyelvek, és a tartalmaknál jelölt, hogy az adott tartalom (oldal) milyen nyelven érhető el: a pipa az jelzi, hogy a tartalom arra a nyelvre már be lett állítva (ez alapból csak a magyar lesz), a plusz jelre kattintva a tartalomnak készíthetünk fordítást (ez új oldal készítéseként jelenik meg, lásd lejjebb). A nyitólapként szereplő oldalnak mindenképp készítsük el a fordítását, ez különösen fontos. Ha korábban készítettünk már idegennyelvű tartalmat, amit most szeretnénk, hogy a honlap megfelelő nyelvi változatánál látható legyen, akkor a felsorolásban az oldal címére állítva az egeret, a cím alatt különböző opciók jelennek meg. Válasszuk a gyorsszerkesztést és a kész oldal nyelvét adjuk meg, majd mentsünk.

Ha még nincs idegennyelvű tartalmunk és nem a meglévő magyar tartalom fordítását szeretnénk elkészíteni, akkor kattintsunk a Vezérlőpult > Oldalak > Új hozzáadása menüpontra. Ezt az oldalak szerkesztésénél megszokott módon töltsük fel az idegen nyelvű tartalommal, állítsuk be a jobb felső szövegdobozban a nyelvet, esetleg készítsük el a további nyelveken a fordítást (ezt célszerű csak akkor, ha ezzel az oldallal készen vagyunk és mentettünk). Adjuk meg, ha nem főmenünek szánjuk, hogy mely oldal (szülő) alá fog tartozni az új oldal és, hogy almenüként hányadik lesz a sorban, majd tegyük közzé.

nyelvek_05

Készítsünk el így néhány nyelvi oldalt (különösen azokat, amelyeket főmenüpontként szeretnénk használni).

Idegen nyelvű menük

Ha elkészítettük azokat az oldalakat, amelyeket az idegennyelvű honlapunkon menüpontokként szeretnénk használni, kattintsunk a Vezérlőpult > Megjelenés > Menük menüpontra. Ellenőrizzük, hogy a magyar nyelvű menüsorunkhoz be van-e pipálva a menüsor alatt a “Main menü Magyar”, majd mentsünk rá. Utána a fülecskék alatt található a “hozzunk létre új menüt” linkre kattintva tudunk létrehozni egy új nyelvi menüsort. Először adjuk meg a menü nevét (pl. eng_fomenu vagy fomenu_eng az angol nyelvű menüsornak, de_fomenu vagy fomenu_de a német  nyelvű menüsornak).  A név megadása után kattintsunk a Menü létrehozása gombra. Adjuk hozzá a megfelelő oldalakat, linkeket vagy kategóriát a szokásos módon majd alul kattintsuk be, hogy mely nyelvre vonatkozó elsődleges menüről van szó (ez fontos), végül mentsük az egyes menüket.

Tekintsük meg a honlapunkat!

Próbáljuk ki az összes nyelvet, ellenőrizzük le, hogy minden beállítás, menüpont rendben van-e.

  • Magyar
  • English
  

Javaslatok a személyes honlapok szerkesztésével kapcsolatban:

  • A honlapok legyenek egyszerűek, átláthatóak és informatívak.
  • A honlapon található információk mindig legyenek aktuálisak.
  • A személyes honlap a bemutatkozás eszköze, tartalmazzon legalább egy személyes fotót.
  • A honlap szövegeket javasolt ellenőrizni, hogy mind stílusában, mind a helyesírását tekintve méltón képviselje a Semmelweis Egyetemet.
  • Minden közzétett tartalom esetén javasolt ellenőrizni a linkek működését is.